14 Şubat 2012 Salı

Joomla Nedir? Nasıl Kurulur? Nasıl Kullanılır?

Joomla
Joomla nedir?
Joomla bir CMS(Content Management System-İçerik Yönetim Sistemi)'dir. PHP ile yazılmıştır. Veritabanı olarak MySQL'i kullanır. Açık kaynak kodlu Ücretsiz bir yazılımdır. GNU ile lisanslanmıştır. joomla'nın üretilme amacı web tasarım hakkında bilgisi olmayan ama dinamik yapılı bir site oluşturmak ve yönetmek isteyen kişilerin de kendi sayfalarını oluşturup kolayca yönetebilmelerini sağlamaktır. Joomla bir bakıma internet günlüğü olarak da değerlendirilebilir. Tüm sistem tek satır kod yazmadan yönetilebilir. Ayrıca açık kaynak kodlu bir sistem olduğu için internet üzerinde oldukça büyük bir geliştirici kitlesine sahiptir. Bu kitle Joomla için pekçok yeni eklenti ve modül geliştirmiştir ve geliştirmeye devam etmektedir. Joomlanın modüler yapısı, istenen eklentini kolayca sisteme entegre edilmesine olanak sağlar. Örneğin; sisteme ekleyeceğiniz bir modül ile sitenizi sadece birkaç adımda bir e ticaret sitesine dönüştürebilirsiniz. İsterseniz bunu görmek için eCommerce eklentisini buradan indirip deneyebilirsiniz. => eCommerce indir

joomla sistemini kullanan bir kişi için sitenin görünümünü değiştirmek çok kolaydır. Bunun için internette hazır bulunan Joomla temalarından istediği herhangi birini seçip indirmesi yeterlidir. Gerisini sistemin yönetim panelinden rahatlıkla halledebilir.

Joomla Nasıl Kurulur?

joomla'nın kurulumu çok kolaydır. Bunun için ilk önce Joomla'nın sitesinden kurulum dosyalarını indirin.
Joomla kurulum dosyalarını buradan indirebilirsiniz.=> Joomla Kurulum Paketi İndir
Maalesef Kurulum dilini Türkçe olarak seçebilsek de kurulum tamamlandıktan sonra sistem İngilizce olarak karşımıza çıkıyor. Joomla'yı Türkçe yapmak için kurulum tamamlandıktan sonra Joomla'nın o sürümüne ait Türkçe dil paketini internetten bulup ayrıca yüklemeniz gerekmekte. Ben bunu sizin için yaptım :)) Size verdiğim linkten indirdiğiniz sıkıştırılmış dosya içinde uygun dil paketi bulunmakta. Kurulum tamamlandıktan sonra bu paketi kullanabilirsiniz.

Kurulum dosyalarını bilgisayarınıza indirdikten sonra, bu dosyaları sunucunuzun kök klasörüne kopyalayın. Ardından tarayıcınızın adres satırına kurulum dosyalarının adresini yazın joomlanın kurulum ekranı karşınıza gelecektir.

Joomla Kurulum Sayfası


Unutmayın, Joomla PHP ile yazılmıştır. sitemi kurabilmek için sunucunuzun PHP'yi desteklemesi şart. veritabanınız da MySQL olmalıdır. Kurulum dilini seçip yönergeleri takip ederek Joomla kurulumunu kolayca tamamlayabilirsiniz. eğer bir hosting hesabınız yoksa ve Jooomlanın nasıl çalıştığını merak ediyorsanız sistemi bilgisayarınıza yerel sunucu kurarak da deneyebilrisiniz. Bilgisayarınıza yerel sunucu(lochalhost) kurmak için easyPHP, xampp ya da WampServer gibi ücretsiz yazılımlardan faydalanabilirsiniz. Ben WampServer'i kullanıyorum. Kullanımı çok basit. Türkçe dil desteği de vermekte ve localhost üzerinden PHP çalışmak için ideal bir yazılım.

Wamp serverın 32 ve 64 bitlik versiyonlarından sisteminize uygun olanını aşağıdaki tabloda verdiğim linklerden indirebilirsiniz.

WampServer 2.2 32 bitWampServer 2.2 Download(32 bit)
WampServer 2.2 64 bit WampServer 2.2 Download(64 bit)

Localhostta yani yerel sunucu üzerinde sistemi kurmak için önce verdiğim linkten Wampserver'ın uygun versiyonunu indirin ve kurun. kurulum tamamlayınca WampServer'ı başlatın. Ekranın sağ altında, sistem saatinin bulunduğu yerde, yandaki logoya benzer krımız renkte bir logo belirece. logonon rengi önce sarı sonra yeşil olduğunda yerel sunucunuz kullanıma hazır demektir. Eğer logo sarı ya da kırmızı olarak kalıyorsa muhtmelen Apache ya da MySQL servislerinden birisi çalışmıyordur. Denetim masasından yönetimsel araçlara girin ve oradan hizmetler kısayoluna tıklayın. açılan menüden Apache ve/veya MySQL'i el ile başlatın. Eğer Herşey yolunda ise tarayıcınızın adres çubuğuna http://127.0.0.1 ya da localhost yazıp enter'a basın açılan sayfa WampServer'ın yönetim panelidir.

Joomlayı burada kurabilmek için kurulum dosyalarını c:/Wamp/www/ yolundaki klasörün altına kopyalayın. localhost sayfasını yenilelidiğinizde kurulum dosyalarının bulunduğu klasör görüntülenecektir. Dosyanın linkine tıkladığınızda yukarda gördüğünüz kurulum ekranı görüntülenir. Yönergeler aynı şekilde takip edilir tek fark veritabanı ayarları yapılırken veritabanı kullanıcı adına "root" yazılır ve şifre kısmı boş bırakılır. Geri kalan adımlar takip edilerek kurulum tamamlanır.

Joomla Nasıl Kullanılır?

Joomla'nın kullanılması ve yönetilmesi çok kolaydır. tüm sistem tek bir yönetim panelinden yönetilir. Bu panelden yeni yazı ekleyebilir, yazılarınız kategorilendirebilir, yazıların gösterileme sırasını belirleyebilir, eklentiler, modüller eklenebilir, kullanıcı profili yönetiminden, site temalarını değiştirmeye kadar sitenin tüm dinamikleri kolayca yönetilebilir.

Joomla editörleri ile hazırladığınız sayfa içerikleri için ayrıca HTML ya da CSS kodlaması yapmanız gerekmez "what you see is what you get" mantığı ile editörde aynı word de yazı yazıyormuş gibi ne görüyorsanız, içeriği nasıl tasarladıysanız sayfada da o şekilde görünecektir. Ayrıca sistem CSS ya da Javascript kodlarını kullanarak içeriğinizi zenginleştirmenize de izin verir. Joomlanın yetenekleri ve kullanıcıların sunduğu imkanlar saymakla bitmez siz en iyisi joomla'yı indirin ve gerisini kendiniz keşfedin. Eğer download linkini yazı içinde bulamadıysanız işte tekrar veriyorum indirin ve keyfinize bakın

Joomla Download





Turgut Arslan

21 yorum:

whitepearl dedi ki...

harika anlatımınız ve verdiğiniz bilgiler için çok teşekkür ederim.Elinize sağlık.

Turgut dedi ki...

Rica ederim umarım işinize yaramıştır :)

erce dedi ki...

Bakar mısın ben o wamp şini anlayamadım daha açıkça anlatır mısın sitemin adını nasıl ayarlayacağız sonra tema mızı nereye yükleyeceğiz ?

Turgut dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
Turgut dedi ki...

wampserver bilgisayarında kullanabileceğin bir yerel sunucudur. bu sunucuyu bilgisayar sınıfları,internet cafeler, bilgisayar laboratuvarları ya da şirket içi networklerde yayın yapmak için kullanabilirsin. genelde php yazılımcıları çalışmalarını internette yayınlamadan önce kendi bilgisayarlarında kurdukları wampserver, easyphp, xampp gibi yerel sunucularda denerler. yani bir çeşit deneme ortamıdır.
wampserverın nasıl kurulduğunu daha önceki bir yazımda anlatmıştım. aşağıdaki adresten ulaşabilirsin.
http://infial.blogspot.com/2010/09/yerel-ag-uzerinden-lms-programlarnn_19.html

ikinci soruna gelince,joomla site adını kurulum esnasında sormaktadır sadece ilgili kutucuğa ismini girmen yeterlidir.

üçüncü sorun için,
kullandığın joomla sürümü için uyumlu tema paketini indirdikten sonra yapman gereken tek şey üst menüdeki eklentiler (Extensions)menüsünden eklenti yöneticisine girmek ve oradan gözat düğmesine tıklayıp açılan pencerede tema paketinin rarlı ya da zipli dosyasını göstermek ve upload&install butonuna tıklamak. tema paketiinin rarlı dosyasını açmana gerek yok onu joomla otomatik olarak hallediyor. zaten joomlaya ekleyeceğin her çeşit modül,dil paketi, eklenti tema vs herşey buradan yükleniyor. Türkçe dil paketinin nasıl yüklendiğini anlattığım yazımın adresi aşağıdadır. tema paket de aynı şekilde kurulmaktadır. oradan bakabilirsin.
http://infial.blogspot.com/2012/03/joomla-turkce-dil-paketini.html
kolay gelsin iyi çalışmalar.

Adsız dedi ki...

joomla kurulum paketini indirdikten sonra burada kök klasör dediğiniz şey nedir arkadaşlar? Bu konuda acil bir yardım istiyorum.

Adsız dedi ki...

ocalhost sayfasını yenilelidiğinizde kurulum dosyalarının bulunduğu klasör görüntülenecektir. Dosyanın linkine tıkladığınızda yukarda gördüğünüz kurulum ekranı görüntülenir. Yönergeler aynı şekilde takip edilir tek fark veritabanı ayarları yapılırken veritabanı kullanıcı adına "root" yazılır ve şifre kısmı boş bırakılır. Geri kalan adımlar takip edilerek kurulum tamamlanır


Burası hakkında bilgi almak istiyorum. Kurulum ekranına ulaşamadım. Acil yardım lütfen :(

Ben dedi ki...

Ben=
kök klasör falan geçtim hocam da son hatam:
exception exception in modüle wampmanager.exe at 000F15A0.
Could not execute run action
diye bir sey var. bunu nasıl hallederim. lütfen acil yardım hocam :( yoksa kafayı yiyecem

Turgut dedi ki...

kök klasör dediğimiz wampserver içindeki www adlı klasördür

Turgut dedi ki...

exception exception in modüle wampmanager.exe at 000F15A0 bu hata kullandığın Wampserver sürümü ile işletim sistemin arasında 32 bit/ 64 bit uyumsuzluğundan olabilir. kullandığın WmpServer sürümü ile işletim sisteminin uyumlu olup olmadığını kontrol derim

Turgut dedi ki...

Ayrıca sisteminizde çalışan bir IIS varsa bu da exception exception in modüle wampmanager.exe at 000F15A0 türünden hatalar almanıza neden olabilir. Sisteminizde birden fazla sunucu programı kullanıyorsanız sunuculardan Birini durdurmadan diğerini çalıştırmamanız önerilir.

Ben dedi ki...

Yine ben :) yeni sorunum internet sayfasında lisanstan sonra veritabanı yapilandrmasi sayfasında hata veriyor. Kullanıcı adı root, veritabanı adını da root olarak yazdığımda sayfa hazırlanıyor gözüküyor ama diğer sayfaya gecs sağlamıyor. Neden? :(

Turgut dedi ki...

phpMyAdmine gir mySQL 'de bir veritabanı oluştur. varitabanına istediğin isimi verebilirsin. sonra bu ismi kurulum ekranında ilgili yerlere yaz :)

Ben dedi ki...

Ben :(

Kurulumu tam olarak adım adım yazarsanız, nerede ne yapacağimı (sonraki adımlar olarak) çok sevineceğim. yoksa delirmek üzereyim. İlk defa joomlayı kurmaya, programı kullanmaya çalışıyorum ve yapamayınca moralim eksilerde :( Lütfen yardım !

Turgut dedi ki...

Joomla kurulumh ile ilgili güzel bir video ders hem de Türkçe
http://www.youtube.com/watch?v=_1lk38-d0vU

Ben dedi ki...

Veritabanını yaptım zorda olsa :( ama veritabanının adını alıp kurulum sayfasında yazınca sayfa ilerlemiyor. Kurulumu devam etmesi gerekiyor ya devam etmiyor işte :( orada duruyor neden :(

Ben dedi ki...

Hersey için teşekkürler hocam da o sayfa ban çok yardımcı olmadı yaa :/ o yüzden yine sıkıntı var kurulumda :'(

Ben dedi ki...

kurulum sayfasında bağlantı ayarları kısmında duraksama var, ilerlemiyor. Veritabanı adını ve kullanıcı adını yazdım ama olmadı. Sorun nedir?

Turgut dedi ki...

sunucu olarak ne kullanıyorsun?(XAMPP, WAMP vs) daha önce başka bir sunucu programı kurmuş ama kaldıramamış olabilir misin?

Unknown dedi ki...

TALHA
yaaa ne joomlaymıs yaa bi kuramadım hocam benı oldurecek yardımmmmmmmmmm :D

Adsız dedi ki...

emeğinize sağlık teşekkürler